Saturday, August 02, 2003

Voor mij is Vrijheid Een van de belangrijkste waarden in het leven.
Niet de vrijheid van niets-hoeven of alles-zal-me-worst-wezen.. maar vrijheid in verbondenheid met anderen.
Een voorwaarde is voor mij dat mijn vrijheid die van de ander niet dwarsboomt.
Met verantwoordelijkheid dus..
Vrijheid zonder verantwoordelijheid is vrijblijvendheid .. gevolg: isolatie.
En verantwoordelijkheid zonder vrijheid is verplichting .. gevolg: gebondenheid.

Ik werk aan mijn vrijheid en aan de vrijheid in mijn omgeving met behulp van Eleutheropedie.
Het woord is Grieks en betekent: eleutheria = vrijheid en pedie = vorming. Dus: vorming tot vrijheid.

We werken met drie werkwijzen.
De eerste twee zijn vooral voor onze innerlijke vrijheid die we kunnen verwerven door het versoepelen van starheid in ons denken en handelen:
In het persoonlijk gesprek vertellen we ons verhaal aan de ander. Die ander luistert.. wat een weldaad om echtbeluisterd te worden.
zo verwerken we ons verleden.
In de oefening in uitdrukking en communicatie drukken we in een groepje uit wat we nu, in ons hoofd, tegen onszelf zeggen en we leren op een verantwoordelijke manier en dicht bij onszelf, contact te maken met de ander.
In de derde werkwijze de bevrijdingsstap, bereiden we kleine, behapbare stapjes voor, die ons .. langzaam maar zeker.. bevrijden van het juk van de groep.. welke groep dan ook: familie, maatschappij, minderheidsgroep enz.

We werken in kleine groepen die 2 a 3x per maand een avond bij elkaar komen en in workshops en werkdagen die in de loop van het jaar door leiders worden georganiseerd.

Ik doe dit nu ruim 10 jaar, heb ook de leidersopleiding gedaan en ben nu actief in de kadergroep als eindredakteur van ons blad.
In deze 10 jaar heb ik veel, heel veel bevrijdingswerk verzet. Een van de meest zichtbare dingen voor mezelf is dat ik nu, in tegenstelling tot jaren geleden, een groot zelfvertrouwen heb.

No comments: